スノースケープ モエレⅢ 2009  

札幌市にあるモエレ沼公園(彫刻家イサム・ノグチ設計)を会場に、国内外の様々なアーティストが参加して開催されてきた冬のアートイベント「スノースケープ モエレ(SSM)」。4回目の開催となる2009年冬、アカサカシンイチロウアトリエもこのイベントにはじめて参加することになった。
「スノースケープ」=雪の風景とはどういうものか?という問いに対する我々の答えは「雪そのもの」ではなく「雪ではない」なにかの存在により雪の美しさは増幅されるというものであった。青空と雪山のコントラスト、雪原に佇む老木、雪に刻印された動物達の足跡…雪以外の何かが確実に「スノースケープ」をより魅力的にしている。
SSMにおいて我々は「雪ではない」なにかとして公園のランドマークであるガラスのピラミッドに呼応したカラフルなピラミッド型テントを提案した。真っ白な雪原に散りばめられた様々なサイズ、色を持つピラミッドは、そのコントラストによって雪の白さ、雪の性質をより際立たせる「テントビレッジ」を構成する。ピラミッドの下には雪原を掘り込んだ雪室があり、外観からは想像できない大きな空間がテント色に染まり、訪れる人を迎え入れる。
また、我々は「光が透過する」テント素材の特徴を活かす為に、夕暮れから夜にかけてピラミッドテントに映像を照射することを提案した。ドイツの映像アーティストNina Fischer & Maroan el Saniはこの企画に快く賛同してくれ、彼らのすばらしい映像作品とテントビレッジのコラボレーション実現のために様々なアイディアを提供してくれた。
現実の作業では、例年にない少雪に加え、5月並みの暖気と大雨、その後の寒波などに悩まされ、計画の縮小や変更を余儀なくされた。しかし一方でそうした「雪」や「寒さ」といった美しくも過酷な自然現象が人々を強く結びつけることを実感できたのは収穫だった。気候に連動したライブ的作業によって現場に関わる人々の間にただならぬ一体感が生まれたし、会期中ここを訪れてくれた多くの市民や観光客は、雪や寒さをネタに小さなビレッジを行き交う見知らぬ人々と会話を弾ませてくれた。
空調された室内展示からは決して生まれてこないであろう人々の行動、表情、そしてコミュニケーション。雪と関わる作品制作を通じ、こうしたスノースケープ・モエレの本当の目的に気付かせてもらったことに感謝したい。

赤坂真一郎

Various artists from many countries participated in the winter event “Snow Scape Moere (SSM)”, which was held at Moere-numa Park in Sapporo, Japan.  (The park designed by Noguchi Isamu, the sculptor.)  In the winter of 2009, this event became the 4th holding.  It was the first time for Akasaka Shinichiro Atelier to participate in this event.
What does “Snow Scape”=Snow Scenery mean?  Our answer to this question was to amplify the beauty of the snow by setting something other than snow, instead of using the snow itself.  The contrast between a blue sky and snow covered hills, the old tree standing still in snow field, and footmarks of animals stamped on the snow…. we have to say that something other than the snow surely making the “Snow Scape” more attractive.  In SSM, our proposal was to have colorful pyramid-shaped tents in response to the glass pyramid, the landmark of the park, as something other than snow.
The pyramid-shaped tents, with different sizes and colors, were sprinkled on a pure-white snowfield to construct the “tent village”, which stands out the whiteness and beauty of snow by its contrast.  Underneath the pyramids, there are snow rooms made by digging in the deep snow.  The room welcomes the visitors into the unexpectedly wide space filled with a color of the tent.
We proposed to project the video image on pyramid wall at night from dusk, in order to make the best use of “light-penetrate” tent material.  German video artists Nina Fischer & Maroan el Sani approved this project pleasantly, and offered us their wonderful video works and also various ideas to make this collaboration happen.
In actual work, the plan had to be reduced and modified because of unusual little snow, warmth and heavy rain like in May, followed with coldness.  On the other hand, it was really interesting to experience the “snow” and “coldness”, those beautiful, but severe natural phenomena that bring people together.  On site, the lively production accommodating the climate change created unusual tightness in relationships.  Also, during the event, visitors and tourists made conversation very frankly with each other on the topic of snow and coldness in this little tent village.  Behaviors and expressions of people, and communications between strangers will never occur in the pre-set conditions of indoor exhibition.  I would like to express my gratitude to this project for allowing me to notice the true purpose of Snow Scape Moere through producing works with snow.

撮影:小牧寿里  Photo:Yoshisato Komaki